Klanten maken een product succesvol. Zonder klanten bereid om te kopen, maakt het niet uit hoe goed of innovatief of mooi of redelijk geprijsd een product is; het zal mislukken.
Klanten maken een product succesvol. Zonder klanten bereid om te kopen, maakt het niet uit hoe goed of innovatief of mooi of redelijk geprijsd een product is; het zal mislukken.
Hoe? Bijvoorbeeld om creatief na te denken, over hoe je een verkennend klant-interview kan omzetten in een experiment. U zult verrast zijn door het resultaat. Wat je dacht dat belangrijk voor jouw klanten zou zijn, zal waarschijnlijk niet worden gevalideerd .
Customer Development begint met een verschuiving in de mind-set. In plaats van te veronderstellen dat uw ideeën en intuïties juist zijn en direct verder gaat met productontwikkeling, zult u actief proberen om uw eigen ideeën onderuit te halen, om te bewijzen dat u verkeerd zit, en dat uw hypothesen ontkracht zijn.
Dus Customer Development bestaat uit 5 te ondernemen stappen;
But remember; We have guesses about what’s good for the user, but we are mostly wrong. No matter how good you are, you are mostly wrong.
– Adam Pisoni, CTO of Yammer.
In startup no facts exist inside the building, only opinions.
– Steve Blank
Customers are what make a product successful. Without customer’s willing to buy, it doesn’t matter how good or innovative or beautiful or reasonably priced a product is: it will fail.
- Anonymous