Klanten maken een product succesvol. Zonder klanten bereid om te kopen, maakt het niet uit hoe goed of innovatief of mooi of redelijk geprijsd een product is; het zal mislukken.

Traditionele marketing kan ons helpen inzicht te geven in de behoefte en voorkeuren van de klant, en ons te laten zien hoe klanten gebruik maken van een product of dienst. Het doel van Customer Development is om niet alleen het gedrag van klanten te gebruiken, maar om te leren hoe je gedrag van klanten kan veranderen en het opbouwen van een duurzame bedrijfsvoering.

Hoe? Bijvoorbeeld om creatief na te denken, over hoe je een verkennend klant-interview kan omzetten in een experiment. U zult verrast zijn door het resultaat. Wat je dacht dat belangrijk voor jouw klanten zou zijn, zal waarschijnlijk niet worden gevalideerd .

Customer Development begint met een verschuiving in de mind-set. In plaats van te veronderstellen dat uw ideeën en intuïties juist zijn en direct verder gaat met productontwikkeling, zult u actief proberen om uw eigen ideeën onderuit te halen, om te bewijzen dat u verkeerd zit, en dat uw hypothesen ontkracht zijn.

Dus Customer Development bestaat uit 5 te ondernemen stappen;

  1. Het vormen van een hypothese.
  2. Het vinden van potentiële klanten om mee te praten.
  3. De juiste vragen stellen.
  4. Het begrijpen van de antwoorden.
  5. Het uitzoeken wat te bouwen om te blijven leren.

But remember; We have guesses about what’s good for the user, but we are mostly wrong. No matter how good you are, you are mostly wrong.

Adam Pisoni, CTO of Yammer.

In startup no facts exist inside the building, only opinions.

Steve Blank

Customers are what make a product successful. Without customer’s willing to buy, it doesn’t matter how good or innovative or beautiful or reasonably priced a product is: it will fail.

- Anonymous